ενεχυροδανειστήριο logo

Yves Saint Laurent: Η ιστορία του εύθραυστου πρίγκηπα της μόδας

Ο οίκος YSL ιδρύθηκε το 1961 και είναι ένας από τους πιο εξέχοντες οίκους μόδας στον κόσμο. Ήταν πάντα γνωστός για τα μοντέρνα και εμβληματικά κομμάτια του, όπως τα γυναικεία κοστούμια σμόκιν και το σακάκι σαφάρι. Σήμερα, ο οίκος Saint Laurent Paris εμπορεύεται μια μεγάλη γκάμα γυναικείων και αντρικών ενδυμάτων, δερμάτινα είδη, παπούτσια και κοσμήματα, όπως, επίσης, και καλλυντικά και αρώματα μέσω του YSL Beauté.

Τα πρώτα χρόνια…

yves saint laurent παιδί

Ο Yves Henri Donat Matthieu-Saint-Laurent γεννήθηκε στο Oran της Αλγερίας την 1η Αυγούστου 1936 από τους Charles και Lucienne Mathieu-Saint-Laurent. Μεγάλωσε σε μια βίλα δίπλα στη Μεσόγειο με τις δύο αδερφές του: Τη Michèle και την Brigitte. Αν και η οικογένειά του ήταν ευκατάστατη, ο πατέρας του ήταν δικηγόρος και ασφαλιστικός μεσίτης που είχε μια αλυσίδα κινηματογράφων, ο Yves δεν ήταν δημοφιλής στο σχολείο. Δεχόταν συνεχώς bullying, επειδή ήταν ομοφυλόφιλος, γι’ αυτό και ήταν ένα νευρικό και ασθενικό παιδί.

Έτσι ο νεαρός Saint Laurent βρήκε την απόδραση στον κόσμο της μόδας και ξεκίνησε να δημιουργεί περίπλοκες χάρτινες κούκλες και φορέματα. Όταν ήταν έφηβος, μάλιστα, άρχισε να σχεδιάζει ρούχα για τη μητέρα και τις αδερφές του, τα οποία η ντόπια μοδίστρα θα έφτιαχνε σύμφωνα με τα πατρόν του.
Όταν ήταν 17 ετών συνόδευσε τη μητέρα του σε ένα ταξίδι στο Παρίσι. Εκεί συνάντησε τον Michael de Brunhoff, τον συντάκτη της γαλλικής Vogue, ο οποίος εντυπωσιάστηκε με τα σκίτσα του νεαρού.

Ένα χρόνο μετά τη συνάντησή του με τον De Brunhoff, ο Saint Laurent μετακόμισε στο Παρίσι και εγγράφηκε στο Chambre Syndicale de la Couture (το διοικητικό όργανο της γαλλικής βιομηχανίας μόδας), όπου τα σχέδιά του γρήγορα τράβηξαν την προσοχή όλων. Συμμετείχε σε διαγωνισμό σχεδίου για νέους σχεδιαστές μόδας που διοργάνωσε η International Wool Secretariat και κέρδισε την πρώτη θέση. Αργότερα, την ίδια χρονιά, συμμετείχε στον διαγωνισμό για δεύτερη φορά και κέρδισε ξανά, κερδίζοντας έναν νεαρό Γερμανό φοιτητή που ονομαζόταν Karl Lagerfeld. Λίγο μετά τη δεύτερη νίκη του, έφερε μια σειρά από σκίτσα του για να τα δείξει στον de Brunhoff και αυτός παρατήρησε μια εντυπωσιακή ομοιότητα με το στιλ του Christian Dior. Έτσι ο de Brunhoff τον έστειλε για συνέντευξη με τον Dior, ο οποίος εντυπωσιάστηκε τόσο πολύ που τον προσέλαβε επί τόπου.

Η γνωριμία με τον Christian Dior

yves saint laurent και christian dior

Αρχικά, ο Saint Laurent ένιωσε τέτοιο δέος από την παρουσία του Dior που ήταν αρκετά ντροπαλός και μετά βίας μπορούσε να μιλήσει μπροστά του. Αλλά, υπό την καθοδήγησή του, ο Saint Laurent κατάφερε να βελτιώσει το στιλ του και έμαθε πολλά από αυτόν τα επόμενα χρόνια. Ο Dior αναγνώρισε αμέσως το ταλέντο του, αλλά αρχικά έβαλε τον Saint Laurent να ασχοληθεί με τη διακόσμηση του στούντιο, τον σχεδιασμό αξεσουάρ και άλλες τέτοιου είδους εργασίες. Ωστόσο, ο Saint Laurent επέμενε και τελικά του επετράπη να υποβάλει μερικά σκίτσα για τις συλλογές υψηλής ραπτικής. Κάθε χρόνο περισσότερα από τα σκίτσα του γίνονταν αποδεκτά και το 1957, όταν ο Christian Dior ήταν 52 ετών, άφησε να γίνει γνωστό ότι ο Saint Laurent ήταν αυτός που θα διάλεγε για να τον διαδεχτεί. Όταν ο Dior πέθανε αργότερα την ίδια χρονιά από μια ξαφνική και μοιραία καρδιακή προσβολή, ο 21χρονος Yves Saint Laurent βρέθηκε να είναι ο επικεφαλής σχεδιαστής στον Οίκο Dior, σύμφωνα με την επιθυμία του ιδρυτή του οίκου.

yves saint laurent trapeze

Η πρώτη συλλογή του Saint Laurent την άνοιξη του 1958 ονομαζόταν «Trapèze» και ήταν μια πιο απαλή εκδοχή του διάσημου New Look του Dior, με στενούς ώμους και φουσκωτούς ποδόγυρους. Περιείχε το διάσημο πλέον φόρεμα Trapeze που έγινε αμέσως τεράστια επιτυχία. Η συλλογή αναγνωρίστηκε ευρέως τόσο πολύ με τη Le Figaro να διακηρύσσει ότι, όχι μόνον έσωσε τον Οίκο Dior από την οικονομική καταστροφή, αλλά ότι ο Saint Laurent είχε «σώσει τη Γαλλία». Αλλά ο Saint Laurent δεν ήταν τόσο τυχερός με τη συλλογή του 1959, η οποία ήταν μια beatnik συλλογή, εμπνευσμένη από τον ρόλο του Marlon Brando στην ταινία «The Wild One». Ο Saint Laurent απεικόνισε με ακρίβεια τη μόδα του δρόμου της δεκαετίας του 1960, δείχνοντας πλεκτά μανίκια σε παλτό από βιζόν, φούστες, μπότες μέχρι τους μηρούς και μπουφάν μοτοσικλέτας από αλιγάτορα. Αν και η συλλογή ήταν πρωτοποριακή και πολύ μπροστά από την εποχή της, ο Τύπος δεν μπορούσε να φανταστεί κάποιον άνω των 25 ετών να τη φοράει. Και στα στελέχη του Dior αυτό δεν άρεσε.

dior 1959 beatnik

Σαν να μην έφτανε αυτή η ήττα, ο Saint Laurent βρέθηκε αναγκασμένος να επιστρέψει στην πατρίδα του την Αλγερία για υποχρεωτική στρατιωτική θητεία. Τα προηγούμενα χρόνια είχε καταφέρει να απαλλαγεί για λόγους υγείας, αλλά κάποιοι εικάζουν ότι οι εργοδότες του στον Dior ήθελαν να τον ξεφορτωθούν, οπότε και προκάλεσαν τη στρατολόγησή του. Δυστυχώς για τον Saint Laurent, η στρατιωτική ζωή ήταν ακόμη χειρότερη από τα σχολικά του χρόνια. Βασανιζόταν συνεχώς από τους συνομηλίκους του και άντεξε μόνο 20 μέρες πριν να νοσηλευτεί με νευρικό κλονισμό.

Η ίδρυση του Οίκου μόδας Saint Laurent

Yves Saint laurent έδρα

Ευτυχώς για τον Saint Laurent, σώθηκε από τον Pierre Bergé, έναν νεαρό έμπορο έργων Τέχνης που τον είχε ερωτευτεί στο Παρίσι. Ο Bergé βοήθησε τον Saint Laurent να ανακτήσει την υγεία του, αλλά, όταν επέστρεψε στο Παρίσι, ο Οίκος Dior δεν τον πήρε πίσω. Αυτό ήταν ένα τεράστιο πλήγμα για τον εύθραυστο σχεδιαστή, αλλά ο Bergé τον παρότρυνε να μηνύσει τον πρώην εργοδότη του για αθέτηση συμβολαίου και με τα χρήματα του εξωδικαστικού διακανονισμού των 48.000 λιρών, τον βοήθησε να ιδρύσει τον δικό του οίκο μόδας. Ο Bergé δεν ήταν μόνο ο εραστής του, αλλά και ο διευθυντής της επιχείρησής του – μια σχέση που συνεχίστηκε σε όλη τη ζωή του Saint Laurent.

Η σύνδεση με την pop κουλτούρα και την τέχνη

yves saint laurent pop culture

Με την άνοδο της ποπ κουλτούρας και το κοινό που ήθελε πρωτότυπα, φρέσκα σχέδια, ο οίκος μόδας του Saint Laurent άκμασε. Συγχρόνως έγινε μέλος του Paris Jet Set. Ήταν νεότερος από τους άλλους couturier και του άρεσε να βγαίνει το βράδυ. Σύμφωνα με το μοντέλο Marie Helvin, «Ήταν ο μόνος σχεδιαστής που πήγαινε σε νυχτερινά μαγαζιά. Πηγαίναμε στο Club Sept. Ήταν γεμάτο από την αφρόκρεμα του Παρισιού. Ο Andy Warhol ήταν πάντα εκεί με την Paloma Picasso. Θα δειπνούσαμε και θα χορεύαμε εκεί μέχρι τα ξημερώματα».

Αυτή η σύνδεση με την ποπ κουλτούρα σίγουρα επηρέασε τη δουλειά του και δημιούργησε διάσημα σχέδια, όπως τα φορέματα Pop Art το 1966. Εκτός από την ποπ κουλτούρα, γοητεύτηκε με την Τέχνη και τους καλλιτέχνες, δείχνοντας τα φορέματα Mondrian το 1965 και τις συλλογές του Picasso και Diaghilev τη δεκαετία του 1970 . Χρησιμοποίησε επίσης πολιτιστικές αναφορές για ορισμένες από τις συλλογές του, ιδιαίτερα τον αφρικανικό και τον ρωσικό πολιτισμό.

Η κατάκτηση της κορυφής

yves saint laurent σμοκιν

Τις επόμενες δύο δεκαετίες, τα σχέδια του Saint Laurent κατέκτησαν τον κόσμο της μόδας. Του πιστώθηκε η επινόηση της «μοντέρνας γυναικείας γκαρνταρόμπας». Έντυνε τις γυναίκες με σακάκια και σμόκιν και εισήγαγε στην πασαρέλα κλασικά κομμάτια όπως το παλτό. Άλλα επώνυμα κομμάτια περιελάμβαναν επίσης διάφανες μπλούζες και ολόσωμες φόρμες. Χρησιμοποίησε ανδρικά στιλ, αλλά τα διάνθισε με θηλυκότητα για να δώσει στις γυναίκες δύναμη και αυτοπεποίθηση. Ο Saint Laurent ήθελε να ντύνει όλες τις γυναίκες, όχι μόνο τις πλούσιες που μπορούσαν να αντέξουν οικονομικά την Υψηλή Ραπτική. Η μπουτίκ ετοίμων ενδυμάτων του Rive Gauche στο Παρίσι άνοιξε το 1966 — η πρώτη μπουτίκ ετοίμων ενδυμάτων που φέρει το όνομα ενός couturier. Η Κατρίν Ντενέβ ήταν μια από τις πρώτες πελάτισσές του, η οποία, μάλιστα, υπήρξε και μούσα, αλλά και φίλη του διά βίου. Άλλη διάσημη πελάτισσά του ήταν η Bianca Jagger, η οποία φόρεσε ένα από τα σμόκιν του σε λευκό για να παντρευτεί τον Mick Jagger. Φόρεσε, μάλιστα, το σακάκι ανοιχτό μέχρι τη μέση χωρίς τίποτα από κάτω. Επίσης διάσημες πελάτισσες του ήταν η Ursula Andress, η Paloma Picasso, η Liza Minnelli και η Jerry Hall.

YSL_Jagger

Σε μια εποχή που ο κόσμος της μόδας ήταν παραδοσιακά πολύ καθώς πρέπει, ο Saint Laurent ήταν ένα κακό αγόρι. Οι διάφανες μπλούζες του τη δεκαετία του 1960 ήταν και σκανδαλώδεις και στο απόγειο της μόδας. Έκανε πάρτι στο Studio 54 και στο Regine’s στη Νέα Υόρκη. Μάλιστα πόζαρε γυμνός για να διαφημίσει το πρώτο του άρωμα YSL for Men.

Ο Saint Laurent ήξερε επίσης πώς να χρησιμοποιεί τις δυνάμεις του για το ευρύτερο καλό. Ίσως ο εκφοβισμός ως παιδί τον έκανε να συνειδητοποιήσει περισσότερο την αδικία και τον ρατσισμό. Ήταν ένας από τους πρώτους σχεδιαστές που χρησιμοποίησαν μη λευκά μοντέλα και προώθησαν τη διαφορετικότητα στη μόδα. Η Iman ήταν το μοντέλο του στην έντυπη διαφημιστική καμπάνια για τη σειρά ετοίμων ενδυμάτων Rive Gauche και η Naomi Campbell δίνει τα κρέντιτς στον Yves Saint Laurent για το πρώτο της εξώφυλλο στη Vogue.

ysl naomi campbell vogue

Τη δεκαετία του 1980 ο Saint Laurent ήταν ένας θρύλος. Έγινε ο πρώτος σχεδιαστής που έκανε επίδειξη μόδας στο Metropolitan Museum της Νέας Υόρκης. Δυστυχώς, η φήμη και η περιουσία επηρέασαν τον συναισθηματικά εύθραυστο Yves. Ακόμη και έχοντας τη βοήθεια του συντρόφου του, διαπίστωσε ότι η προετοιμασία δύο συλλογών υψηλής ραπτικής και δύο pret a porter κάθε χρόνο ήταν εξαντλητική. Υπέφερε από άγχος και κατάθλιψη και άρχισε να απομονώνεται όλο και περισσότερο.

Στη δεκαετία του 1990 το έργο του γνώρισε μια αναζωπύρωση. Τα σχέδιά του ανακαλύφθηκαν ξανά από λάτρεις της σύγχρονης μόδας που είχαν βαρεθεί το κίνημα του «grunge» και ήταν για άλλη μια φορά έτοιμοι να αγκαλιάσουν τη λάμψη. Ο Saint Laurent φαινόταν να έχει κατακτήσει τους δαίμονές του και με τη βοήθεια του Bergé πούλησε την εταιρεία που είχαν ιδρύσει μαζί. Η πώληση απέφερε και τους δύο μια τεράστια περιουσία, 40 εκατομμυρίων λιρών στον καθένα.

Η αυλαία

YSL 2002 show

Τον Ιανουάριο του 2002, ο Yves συμμετείχε στην τελευταία του επίδειξη. Δύο χιλιάδες καλεσμένοι, ορισμένοι από τους οποίους πλήρωσαν 2.000 λίρες στη μαύρη αγορά για ένα εισιτήριο, απόλαυσαν μια παράσταση με περισσότερα από 350 κλασικά κομμάτια με την ετικέτα YSL, καθώς και 40 νέα φορέματα. Μετά την παράσταση, ο Yves αποσύρθηκε για τα καλά στο αγαπημένο του σπίτι στο Μαρακές. Πέντε χρόνια αργότερα, πήρε τον τίτλο Μέγας Αξιωματικός της Λεγεώνας της Τιμής από τον Γάλλο Πρόεδρο Νικολά Σαρκοζί.

Ο Yves Saint Laurent πέθανε την 1η Ιουνίου 2008, από καρκίνο στον εγκέφαλο, στο σπίτι του στο Παρίσι. Λίγες μόλις μέρες πριν από το θάνατό του, αυτός και ο Pierre Bergé παντρεύτηκαν, κάνοντας ένα σύμφωνο ένωσης. Παρόλο που είχαν μια πολυτάραχη επιχειρηματική και προσωπική σχέση σε όλη τους τη ζωή, διατήρησαν μια πολύ τρυφερή σχέση και με απόλυτο σεβασμό ο ένας για τον άλλον.

Το σώμα του αποτεφρώθηκε και οι στάχτες του σκορπίστηκαν στο αγαπημένο του Μαρακές, στον κήπο Majorelle, μια κατοικία με τον διάσημο βοτανικό κήπο που είχε μαζί με τον Bergé από το 1980 και επισκεπτόταν συχνά για να βρει έμπνευση και καταφύγιο. Στην κηδεία, ο Μπερζέ ακούστηκε να λέει «Ξέρω, επίσης, ότι δεν θα ξεχάσω ποτέ αυτά που σου χρωστάω και ότι μια μέρα θα με ενώσουν μαζί σου οι μαροκινοί φοίνικες».

Ο οίκος Yves Saint Laurent σήμερα και η τσάντα Loulou

yves saint laurent loulou

Σήμερα ο οίκος εξακολουθεί να είναι ιδιαιτέρως δημοφιλής, όχι μόνο για τα ρούχα αλλά και τα αξεσουάρ του, με καλλιτεχνικό διευθυντή από τον Απρίλιο του 2016 τον Anthony Vaccarello, στη δημιουργικότητα του οποίου ο οίκος οφείλει και την εμβληματική τσάντα Loulou.

Αν αγαπάτε τις επώνυμα τσάντες, τότε πιθανότατα έχετε ακούσει για την τσάντα Saint Laurent Loulou. Αρχικά λανσαρίστηκε στις αρχές του 2017 και, σήμερα, η Loulou είναι μια από τις πιο περιζήτητες τσάντες του Saint Laurent. Η τσάντα πήρε το όνομά της από τη LouLou de la Falaise, ένα σύμβολο της μόδας και μια διαχρονική μούσα του Yves Saint Laurent. Το εκκεντρικό, αλλά κομψό στιλ της ήταν πάντα θέμα συζήτησης. Αλλά, το πιο σημαντικό, η επιρροή που είχε η LouLou de la Falaise και το στιλ της στον Οίκο Μόδας YSL είναι αναμφισβήτητη. Ενέπνευσε πολλά σχέδια γυναικείων ενδυμάτων του Yves Saint Laurent, όπως το γυναικείο σμόκιν. Επιπλέον, για περισσότερα από 30 χρόνια, εργάστηκε στο πλευρό του Yves Saint Laurent, σχεδιάζοντας κοσμήματα και αξεσουάρ για τον Οίκο.

ysl loulou

Η τσάντα Saint Laurent Loulou είναι μια μοντέρνα εκδοχή του εμβληματικού στιλ του brand. H τσάντα Loulou διατίθεται σε τέσσερα μεγέθη (Toy, Small, Medium και Large) και σε μεγάλη ποικιλία διαφορετικών υλικών και κάθε γυναίκα με στιλ και άποψη, θα πρέπει να έχει τουλάχιστον μία στη συλλογή της.

Στο Αθηναϊκό Ενεχυροδανειστήριο μπορείτε να αγοράσετε, αλλά και να πουλήσετε, επώνυμες τσάντες, πάντοτε με τα απαραίτητα πιστοποιητικά αυθεντικότητας. Είμαστε στη διάθεσή σας, προκειμένου να σας βοηθήσουμε να εμπλουτίσετε τη συλλογή σας με μοναδικά κομμάτια. Καλέστε μας σήμερα στο 210-52-21-418 και με χαρά θα σας εξυπηρετήσουμε, κάνοντας την επιθυμία σας πραγματικότητα.