Από λιοντάρια, τίγρεις και αρκούδες μέχρι πεταλούδες, φίδια και χελώνες, όλα τα είδη του ζωικού βασιλείου έχουν απεικονιστεί σε υπέροχα κοσμήματα στο πέρασμα των αιώνων. Αλλά οι βασιλιάδες της “ζούγκλας” των κοσμημάτων είναι, αναμφισβήτητα, οι Πάνθηρες του Cartier. Για περισσότερο από έναν αιώνα, ο γαλλικός οίκος κατασκευάζει κοσμήματα εμπνευσμένα από το υπέροχο αυτό αιλουροειδές. Πολλοί από τους πάνθηρες ανήκουν πια στις πιο διάσημες συλλογές κοσμημάτων, από τη Δούκισσα του Ουίνδσορ μέχρι τον Τζέι-Ζι.
Το Πρώτο Σχέδιο
Ο πάνθηρας έκανε την πρώτη είσοδό του στο κοσμηματοπωλείο το 1914, μέσω μιας εικονογράφησης του George Barbier για μια πρόσκληση σε μια έκθεση. Η εικόνα, την οποία παρήγγειλε ο Louis Cartier, έδειχνε έναν μαύρο πάνθηρα ξαπλωμένο στα πόδια μιας λαμπερής γυναίκας που φορούσε φόρεμα και μακριά κολιέ από μαργαριτάρια.
Θα μπορούσε κανείς να υποθέσει ότι το αιλουροειδές στην πρόσκληση σηματοδότησε μια νέα συλλογή κοσμημάτων πάνθηρα. Αλλά δεν το έκανε. Η εικόνα αντανακλούσε τη δημοτικότητα των πανθήρων στο Παρίσι κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης περιόδου. Τα μοτίβα πάνθηρα ήταν ένα κομψό και ιδιαίτερο στοιχείο της διακόσμησης του σπιτιού και της γυναικείας μόδας. Το δυνατό και εξωτικό πλάσμα αιχμαλώτισε τη διάθεση στην Πόλη των Φώτων μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, την παραμονή της εποχής της Τζαζ.
Η Cartier περιελάμβανε σημεία πάνθηρα σε διαμάντια και όνυχα σε τουλάχιστον ένα γυναικείο ρολόι το 1914 και ένα άλλο το 1915. Αυτές οι δημιουργίες σχεδιάστηκαν από τον σχεδιαστή της Cartier Charles Jacqueau.
Ο Louis Cartier και η Jeanne Toussaint
Το 1917, ο πρώτος ολόσωμος πάνθηρας με διαμάντι και όνυχα εμφανίστηκε στο εξώφυλλο ενός νεσεσέρ από όνυχα Cartier, που απεικονιζόταν ανάμεσα σε δύο διαμαντένια κυπαρίσσια. Το κομμάτι είναι σημαντικό γιατί ο Louis Cartier το έφτιαξε ειδικά για να το χαρίσει στη Jeanne Toussaint, στην οποία είχε δώσει στοργικά το παρατσούκλι La Panthère.
Υπήρχε ευρέως η φήμη ότι το παντρεμένο στέλεχος κοσμημάτων και η Toussaint είχαν σχέση, οπότε είναι αρκετά πιθανό, αν βέβαια ίσχυε η φήμη το δώρο να ήταν μια ρομαντική κίνηση προς την αγαπημένη του. Θα μπορούσε επίσης να ήταν μέρος της εκστρατείας της Cartier για να πείσει την ορματίστρια σχεδιάστρια, που έφτιαχνε τσάντες σε άλλη εταιρεία πολυτελείας, να δουλέψει για τον Οίκο. Όποια περίπτωση και αν, πραγματικά, ίσχυε, η Toussaint εντάχθηκε στην Cartier στις αρχές της δεκαετίας του 1920 και οι πάνθηρες που σχεδίασε έπαιξαν μεγάλο ρόλο στη θρυλική της καριέρα στην εταιρεία.
Η Toussaint εργάστηκε πρώτα στο τμήμα δερμάτινων ειδών και, στη συνέχεια, διηύθυνε το τμήμα Silver της εταιρείας, που σχεδίαζε και δημιουργούσε πιο προσιτές συλλογές κοσμημάτων. Στα μέσα της δεκαετίας του 1930, έγινε πλέον δημιουργική διευθύντρια στο τμήμα σχεδιασμού του υψηλού κοσμήματος. Η θέση της ανατέθηκε από τον ίδιο τον Louis Cartier και ήταν από τις πρώτες γυναίκες που ανέλαβαν μια τόσο εξέχουσα θέση στον κλάδο. Μεταξύ πολλών άλλων επιτευγμάτων, επανέλαβε το μοτίβο του πάνθηρα της εταιρείας ως μεγαλύτερο και πιο τολμηρό σχέδιο πλέον, εντάσσοντά το σε μια νέα επιτυχημένη εποχή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Louis Cartier δεν είχε καμία σχέση με αυτό το έργο. Πέθανε το 1942 στη Νέα Υόρκη, όπου είχε μετακομίσει για να λάβει ιατρική περίθαλψη και να γλιτώσει από τον πόλεμο που μαινόταν στην Ευρώπη.
Η ιστορία της πρώιμης ανάπτυξης του πάνθηρα Cartier, όταν ήταν ακόμα μικρό, θα λέγαμε, είναι γενικά πολύ συγκεχυμένη σε ό,τι αφορά το εμβληματικό στιλ. Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε γιατί ακριβώς συμβαίνει αυτό, αλλά ενδεχομένως έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι πάνθηρες ταυτίζονται σχεδόν αποκλειστικά με την Toussaint σήμερα.
Η Διάδοση
Η σημαντική ανακάλυψη του πάνθηρα ήρθε το 1949, με μια καρφίτσα στην οποία η Toussaint δούλεψε συνεργαζόμενη με τον σχεδιαστή Peter Lemarchand. Αποτελούμενο από έναν πάνθηρα με διαμάντια και ζαφείρια, που κάθεται πάνω από ένα ζαφείρι cabochon 152,35 καρατίων, αγοράστηκε από τον Δούκα του Ουίνδσορ για την Αμερικανίδα σύζυγό του, τη Δούκισσα του Ουίνδσορ, τη θρυλική πια, Wallis Simpson.
Πολλοί πιστεύουν ότι το κομψό ζευγάρι είχε κάνει ειδική παραγγελία για το συγκεκριμένο κόσμημα, αλλά δεν ήταν έτσι. Αποτελούσε μέρος της συλλογής Cartier. Όταν, όμως, η Δούκισσα άρχισε να το φοράει, σίγουρα βοήθησε στο να διαδοθούν περισσότερο οι πάνθηρες.
Μετά το κόσμημα του 1949, η Toussaint και ο Lemarchand κυκλοφόρησαν μια ευρεία γκάμα τολμηρών και πολυτελών κομματιών πάνθηρα κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’50. Ο Lemarchand υπήρξε συχνός επισκέπτης του Ζωολογικού κήπου των Παρισίων και, μάλιστα, σπούδασε ανατομία πάνθηρα στο Vincennes. Μαζί δημιούργησαν μια νέα γλυπτική σιλουέτα: Τον περήφανο και ισχυρό πάνθηρα. Μεταμόρφωσαν το μοτίβο, μετατρέποντάς το σε ένα από τα πιο επιβλητικά κοσμήματα του 20ου αιώνα.
Η έμπνευση
Είναι σχεδόν βέβαιο ότι η Toussaint εμπνεύστηκε από ιστορικά σχέδια κοσμημάτων ζώων που είδε σε ένα ή περισσότερα από τα πολλά μουσεία στο Παρίσι. «Ζω σε μουσεία», είχε πει η Toussaint, όταν παρουσιάστηκε το προφίλ της στη Vogue το 1964. Κυκλοφόρησε καρφίτσες και μενταγιόν στα οποία ο πάνθηρας είναι τοποθετημένος σαν το πρόβατο στο έμβλημα του Χρυσόμαλλου Δέρατος, το οποίο δημιουργήθηκε για τους ιππότες με αυτό το όνομα τον 15ο αιώνα. Τα αρθρωτά βραχιόλια που αποτελούνται από έναν ή δύο πάνθηρες θυμίζουν τα μοτίβα των αρχαίων ελληνικών βραχιολιών με κεφάλι λιονταριού.
Οι πάνθηρες Cartier που κατασκευάστηκαν υπό την καθοδήγηση της Toussaint υιοθετήθηκαν από αμέτρητους και πασίγνωστους συλλέκτες κατά τις δεκαετίες του 1950 και του 1960.
Η ζωτικότητα του πάνθηρα πηγάζει από μια στενή συνεργασία μεταξύ των σχεδιαστών και των εργαστηρίων. Οι ανταλλαγές τους είναι σταθερές σε όλη τη διαδικασία ανάπτυξης: Μαζί συνδυάζουν τις έννοιες της κίνησης, της εργονομίας, του όγκου και της αρχιτεκτονικής με τον ρεαλισμό και την κομψότητα.
Αιχμαλωτισμένος σε οποιαδήποτε στάση, ο πάνθηρας τρέχει, βρυχάται, χοροπηδά, σηκώνεται, κουλουριάζεται ή τεμπελιάζει. Αυτό το πλαίσιο απαιτεί από την Cartier να υιοθετήσει ένα τρισδιάστατο όραμα και μια γλυπτική και ανατομική προσέγγιση του σώματος που εκτείνεται πέρα από τη διακόσμηση.
Όλα, μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια, προσθέτουν στην αίσθηση του ρεαλισμού του πάνθηρα.
Ο τεχνίτης σμιλεύει το μέταλλο και παράγει τη δομή του κοσμήματος, ο κόφτης πολύτιμων λίθων κόβει τις πολύτιμες ή λεπτές πέτρες μία προς μία, προσαρμόζοντας το μέγεθός τους για να δημιουργήσει το μοτίβο του δέρματος πάνθηρα, ο κοσμηματοποιός τοποθετεί την κομμένη πέτρα στην αντίστοιχη θέση της και, χρησιμοποιώντας μια ακριβή τεχνική, αναδημιουργεί το φυσικό αποτέλεσμα του τριχώματος του πάνθηρα.
Κάθε πέτρα περιβάλλεται από μικροσκοπικούς μεταλλικούς κόκκους που την ασφαλίζουν. Αυτοί οι κόκκοι στη συνέχεια επιμηκύνονται και καμπυλώνονται, μετατρέποντάς τους σε γούνινες κλωστές που παραπέμπουν στο τρίχωμα του ζώου. Η τοποθέτηση του μετάλλου πρέπει να είναι λεπτή, για να διασφαλιστεί ότι η ρύθμιση δεν κατακλύζει τη συνολική εντύπωση, ενώ παράλληλα δημιουργεί μια αρμονία με το γενικό σχήμα, για να τονίσει περαιτέρω την προσωπικότητα του πάνθηρα.
Η τάση συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Η Cartier παράγει μια πληθώρα από στιλ πάνθηρα κάθε χρόνο. Όλες οι γενιές εκπληκτικών κοσμημάτων πάνθηρα έχουν μεταμορφώσει το αιλουροειδές σε ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα μοτίβα στην ιστορία του κοσμήματος.
Το κόσμημα της ωρολογοποιίας
Στο ντεμπούτο του το 1983, το ρολόι Panthère de Cartier επανεφηύρε την έννοια του ρολογιού κοσμήματος και αποδείχθηκε ιδιαίτερα δημοφιλές. Το ρολόι γλιστράει στο δέρμα σε έναν υπέροχο κυματισμό ανέμελης κομψότητας.
Το ρολόι Panthère πήρε το όνομά του από το βραχιόλι, του οποίου διαθέτει τα πιο βασικά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά του.
Η εξαιρετικά εύκαμπτη δομή του απηχεί τις κινήσεις του εμβληματικού ζώου του Οίκου. Σχηματισμένο από μια σειρά κυρτών και γυαλιστερών συνδέσμων, είναι μοναδικό, απίθανο και εύπλαστο. Οι ακριβείς αναλογίες του βραχιολιού και της θήκης φαίνονται στον τρόπο με τον οποίο φοριέται το ρολόι Panthère, η κομψότητά του καθορίζεται από την εργονομία του, καθώς εφαρμόζει φυσικά γύρω από τον καρπό.
Με τα χρόνια, το ρολόι έχει επωφεληθεί από πολλές καινοτομίες. Αυτές περιλαμβάνουν το λευκότερο καντράν, τους πιο σφιχτούς συνδέσμους, το διάτρητο και το pixelated εφέ. Η επίτευξη ενός πιο αυστηρού βραχιολιού και η αφαίρεση της ημερομηνίας στο καντράν τονίζει περαιτέρω τις πτυχές του κοσμήματος.
Αναμφισβήτητα δεν υπάρχει πιο άγριος και παραμυθένιος κόσμος από αυτόν του Panthère de Cartier, ένα από τα πιο θρυλικά και εμβληματικά κοσμήματα του ιστορικού πολυτελούς Οίκου.
Στο Αθηναϊκό Ενεχυροδανειστήριο, οι ειδικοί εκτιμητές μας, με γνώση, εμπειρία και αξιποπιστία, μπορούν να σας καθοδηγήσουν σε ό, τι έχει σχέση με αγορά-πώληση κοσμημάτων και πολύτιμων λίθων. Όλοι μας οι πολύτιμοι λίθοι και τα κοσμήματα συνοδεύονται από τα απαραίτητα πιστοποιητικά γνησιότητας. Καλέστε μας σήμερα στο 210-52-21-418, προκειμένου να απαντήσουμε σε κάθε σας ερώτηση.